În România se strică anual 300 de km de cale ferată şi se repară doar 15 km, era în urmă nu cu mult timp declaraţia unui oficial român din Ministerul Transporturilor. „CFR călători are 1200 de vagoane, dintre care 400 erau oprite din cauza unor probleme tehnice”, era declaraţia făcută în luna martie a acestui an chiar de către Ministerul Transporturilor, Lucian Şova, pentru agenţia naţională de presă. La această situaţie incredibilă se adaugă problemele foarte mari pe care le au locomotivele. Practic, cea mai mare parte a locomotivelor care tractează garniturile din România au o vechime foarte mare, unele depăşind 40 de ani. În aceste condiţii, acestea se defectează foarte des. Pe întreaga reţea de cale ferată din ţara noastră sunt în total astăzi peste 400 de restricţii de viteză. În aceste condiţii, viteza medie a trenurilor Regio nu depăşeşte 40 de km pe oră, în timp ce la trenurile InterRegio viteza medie este de 55 de km pe oră. Sunt însă multe sectoare, unde, din cauza problemelor de infrastructură, cele mai rapide trenuri, InterRegio, nu ajung nici măcar media de 50 km/h, sau chiar sub 30 km/h.
Printre cele mai afectate magistrale este cea dintre Bucureşti şi Timişoara. Pe harta restricţiilor se află desigur şi Dealul Balota, una dintre cele mai periculoase zone de pe calea ferată de la noi, unde în ultimii ani au avut loc şi mai multe accidente feroviare, ultimul chiar pe 1 februarie anul acest şi unde trenurile sunt obligate să reducă viteza sub 15 km pe oră. O altă restricţie a fost impusă în zona judeţului Dolj, unde un tren de marfă a deraiat în luna august, producând pagube uriaşe pe calea ferată, pagube care au ţinut traficul blocat foarte multe zile.
Trenuri care întârzie şi două ore, călătorii exasperaţi
Cam acestea sunt motivele pentru care trenurile strâng chiar şi peste 1000 de ore de întârziere, zilnic. Unul dintre exemple s-a întâmplat chiar ieri, când trenul InterRegio 1591, care circulă între Bucureşti şi Drobeta Turnu Severin şi care trebuia să ajungă în Gara Tr. Severin la ora 11.49, a ajuns aproape două ore mai târziu, la 13.40, spre disperarea călătorilor. De altfel, cei care circulă cu trenul spun că problemele de pe calea ferată sunt tot mai mari, din cauză că infrastructura este la pământ, iar trenurile ajung tot mai târziu la destinaţie.
„Este un dezastru, vă asigur, un dezastru! Eu fac traseul Moldova Nouă – Brăila sau judeţul Vrancea, dar ce am văzut pe traseul acesta este de strigat la cer. Eu fac de la Moldova Nouă până la Brăila, dacă plec pe Timişoara - Brăila, două zile şi o noapte. Ca să ajungi pe 700 de km în două zile şi o noapte e incredibil. În trecut plecam dimineaţa la ora 5.00 de la Moldova Nouă şi la 22.30 seara eram în judeţul Brăila”, a declarat un călător.
„Este din ce în ce mai prost. Toate trenurile au întârziere cel puţin o oră. Nu este niciun tren care să nu întârzie, la care să nu se strice locomotiva, la care să nu se întoarcă înapoi, să fie linia defect şi mereu, mereu întârzie. Flolosesc des trenul, la două săptămâni şi merg pe distranţă mare, Dr. Tr. Severin – Iaşi. Până la două ore am mers cu întârziere. Dacă nu întârzie cela de la Iaşi la Bucureşti, întârzie cel de la Bucureşti la Tr. Severin şi invers. Acum aştept pe cineva de la Iaşi şi trenul întârzie 100 de minute şi am înţeles că s-a defectat locomotiva. Este un haos total cu întârzierile acestea, iar vagoanele sunt cumplit de murdare. Aş vrea să-I văd pe cei din minister urcându-se în vagoanele acestea. Este cumplit, nu a fost niciodată aşa rău”, a declarat o doamnă care a aşteptat aproape două ore sosirea trenului.
Trenul InterRegio 1591 a întârziat pentru că s-a defectat locomotiva, la scurt timp după plecarea din Bucureşti, după cum a precizat unul sinter călători. „Locomotiva defectă. Am plecat cu o oră întârziere de la Chiajna. S-a defectat la zece, cincisprezece minute de la plecare, ceea ce este inadmisibil”.
Călătorii sunt de părere că poate doar privatizarea ar putea aduce confortul şi punctualitatea pe calea ferată din România. „Este enorm să întârzie aproape două ore. Aşa ceva este inadmisibil. Şi când te gândeşti că japonezii îşi cer scuze pentru un minut la nivel de ţară şi la noi un tren care 100 de minute. Este proastă organizarea CFR-ului de la cap, până jos la infrasructură. E dezastru, cale ferată învechită, muncitori învechiţi, şefi învechiţi şi politruci, probabil numai privatizarea va rezolva soluţia. Ei fug de privatizare pentru că la stat e bine, dar privatizarea vine din spate, Uniunea Europeană ne va obliga într-un an doi să privatizăm, vor veni marile companii, vor prelua şi poate atunci vom avea şi noi trenuri adevărate”, a declarat Dumitru Tudor.