Cei care astăzi vizitează Orșova și o găsesc încă frumoasă, miraculoasă și atractivă din punct de vedere turistic, dar tristă și devastată de iresponsabilitatea celor care au guvernat-o în ultimele două decenii, trebuie să știe că, dacă răsfoiesc istoria ei sau dacă discută cu cei care au trăit în acele vremuri, vor afla că Orșova a trăit cea mai teribilă dramă, cea mai întunecată istorie, atunci când, pentru a se putea construi grandiosul Sistem Hidroenergetic și de Navigație Porțile de Fier I, întregul oraș a fost demolat și mutat în locația de astăzi. Nimeni și nimic nu a putut opri distrugerea acelei oaze de frumusețe, a unei urbe ce la vremea aceea se numea „Orașul trandafirilor”. Supraviețuitorii acelei drame povestesc cum regimul comunist le-a promis marea cu sarea, inclusiv faptul că vor fi scutiți pentru totdeauna de la plata energiei electrice. Nu a fost să fie așa, dar nici nu a mai cerut nimeni, de atunci încoace să se facă dreptate orșovenilor. Candidatul PNL pentru funcția de primar al Orșovei, Doinița Mariana Chircu, a precizat: „Nu voi renunța nici eu și nici întreaga populație, prin semnăturile lor, să cerem Guvernului României, viitorilor parlamentari, o subvenție pentru orșovenii care au plătit tributul suprem, s-au uitat la munca de generații cum se duce și au acceptat ca orașul lor să fie sacrificat totalmente, ca să se construiască Sistemul Hidroenergetic și de Navigație Porțile de Fier I”
Amintirea sumbră a dispariției unei urbe
„În urma formării lacului de acumulare au fost strămutate 7 localităţi pe malul sârbesc şi 11 localităţi pe malul românesc (Orşova, Ada-Kaleh, Ogradena, Vârciorova, Tisoviţa, Plavişeviţa etc.). Nu mai puţin de 15.000 de oameni au fost strămutaţi pe malul românesc, pentru a fi construit barajul de la Porţile de Fier. Acesta a fost tributul plătit pentru ridicarea celei mai mari hidrocentrale de pe Dunăre. Cei mai afectaţi au fost localnicii din vechea Orşovă, acum aflată sub ape. La fel de traumatizaţi de strămutari au fost şi locuitorii de pe insula Ada Kaleh, unde se aflau aproximativ 550 de oameni, majoritatea turci. După strămutare, o parte din locuitorii de pe insulă au plecat în Turcia, dar nu s-au putut adapta şi s-au întors în România. O dată cu vii, au fost strămutaţi şi morţii din localităţile aflate acum sub ape. Deshumarea s-a făcut într-o iarnă, fiind de faţă Miliţia, Armata şi Sanepid-ul”, scrie adevarul.ro, despre teribila dramă trăită de orșoveni între 1966 și 1971.
Bătrânii plâng și acum, pe malul Dunării, fostele așezări umane înghițite de ape. „Înainte de 1966, bătrânii din oraș au fost adunați și li s-au pus în față două variante: Mutarea pe Valea Cernei, ori să își construiască case noi mai sus de Orșova”, își amintesc supraviețuitorii acelor vremuri.
Unul dintre bătrânii care au trăit strămutarea Orșovei povestește: „În întreaga localitate s-au facut anchete sociale pentru a se stabili prețul pe care urma să-l primească drept despăgubire fiecare orșovean. Însă banii pe care i-au primit au fost de cele mai multe ori cu mult sub valoarea reală a proprietății lor. S-au dat atunci între 20.000 și 40.000 de lei pentru fiecare locuință. Localnicii au trebuit să-și construiască noile case cu propriile mâini. Munceau pănă seara târziu și, când ajungeau acasă, își zideau sau își dărâmau propriile locuinte”.
Un alt strămutat povestește că pentru a-i mai îmbuna pe cei strămutați, autoritățile de la acea vreme au făcut o serie de promisiuni, printre care și aceea de a fi scutiți dela plata curecntului electric și ei și urmașii lor, în esență toți cei care vor locui în Orșova cea nouă.
Majoritatea construcțiilor de valoare istorică a fost mutată bucată cu bucată. Șantierul naval din localitate s-a mutat din mers. Cu puțin timp înainte de terminarea barajului, în Orșova au intrat tancurile armatei și toate clădirile mai înalte au fost culcate la pământ, pentru că acestea ar fi impiedicat navigația.
Doinița Mariana Chircu propune o inițiativă civică, care să ceară Guvernului subvenții la energia electrică
Niciuna dintre administrațiile locale de după anul 1989 nu a mai adus în discuție acordarea unor măsuri reparatorii orșovenilor, constând în subvenții totale sau parțiale la plata energiei electrice. Toți aleșii orșovenilor din ultimele două decenii au avut cu totul alte probleme de rezolvat și cu totul alte priorități, pentru a-ți urmări doar propriile interese.
Candidatul PNL pentru funcția de primar al Orșovei, Doinița Mariana Chircu are în programul propus orșovenilor realizarea „Iniţiativei Civice Orșovene” susţinută cu semnături ale populaţiei prin care Parlamentul şi Guvernul României să acorde cetățenilor Orșovei o subvenţie pentru consumul de energie electrică, pentru lunile de iarnă, ca o recunoaştere a faptului că Orșova a plătit cu jertfă absolută crearea Sistemului Hidroenergetic Porţile-de-Fier-I.
„Nu voi renunța nici eu și nici întreaga populație, prin semnăturile lor, să cerem Guvernului României, Viitorilor parlamentari, o subvenție pentru orșovenii care au plătit tributul suprem, s-au uitat la munca de generații cum se duce și au acceptat ca orașul lor să fie sacrificat totalmente, ca să se construiască Sistemul Hidroenergetic și de Navigație Porțile de Fier I. Acești oameni, la vremea aceea, iar unii trăiesc și povestesc și astăzi prin ce au trecut, spun că li s-a promis de către conducerea de la acea vreme că vor beneficia de gratuitate totală la energia electrică. Nu se cere acum acest lucru! Se cere o chestiune de bun simț, de respect și de prețuire a acelor români care au înțeles nevoile naționale în dezvoltarea acestei țări, se cere o subvenție pe patru luni dintr-un an pe energie electrică, pentru toți orșovenii și atunci problema căldurii generată de centrale electrice inteligente, poate fi rezolvată și prin această metodă, dar ea va fi rodul mai multor propuneri, din care se va alege soluția agreată de orșoveni”, spune Doinița Chircu.