Gunoiul a început să se ridice la Orșova, de câteva zile, iar orșovenii respiră aer curat, cel puțin pentru o perioadă. După șase luni în care municipiul de la malurile Golfului Cerna se împuțise de-a binelea, operatorul FLORICOLA SA a primit, pe 29 mai 2017, o adresă din partea Primăriei Orșova, prin care este anunțat că pe 26 mai 2017 s-a votat în Consiliul Local noul tarif aplicabil populației. Imediat după ce operatorul s-a apucat de treabă, a început scandalul. Municipalitatea nu ar fi vrut ca el să scape Orșova de mizerie, ci mai degrabă să înceapă să se lucreze cu propriul serviciu public, fără licență ANRSC. Să vedem istoria unei lucrături de manual!


Să începem cu începutul și să spunem că prin luna martie a acestui an, Consiliul Local Orșova a votat o hotărâre pentru înființarea serviciului public propriu al municipalității. Este vorba de HCL 30/09.03.2017. Asta după ce, în luna februarie se mai votase o HCL, nr. 17/13.02.2017, privind aprobarea modalității de gestiune directă a serviciului propriu.

Titulatura întreagă este cam așa: HCL nr. 17/13.02.2017 privind aprobarea modalității gestiunii directe a Serviciului de Utilități Publice cu personalitate juridică, salubrizare, apă-canal, spații verzi și transport local, în subordinea Consiliului Local al municipiului Orșova; HCL nr. 30/09.03.2017, privind înființarea Serviciului de Utilități Publice cu personalitate juridică, salubrizare, apă-canal și transport local, în subordinea Consiliului Local al municipiului Orșova.

Toate bune și frumoase până aici, doar că pentru a avea un serviciu public de salubrizare și de alte astfel de chestiuni delicate, mai este nevoie și de o licență din partea ANRSC (Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice), licență care se dă unui operator specializat pentru o anumită arie de desfășurare. În cazul nostru, pentru Orșova, licență de exploatare clasa 3, pentru serviciul public de salubrizare, deține doar FLORICOLA SA. Toate demersurile făcute de municipalitatea din Orșova către ANRSC pentru ridicarea licenței FLORICOLA și emiterea unei licențe pentru Serviciul Public al municipalității au eșuat lamentabil.

Dorința fierbinte a municipalității, după șase luni în care municipiul s-a împuțit și, datorită temperaturilor ridicate, exista pericolul izbucnirii unor epidemii, era aceea e a înființa serviciul public propriu e salubrizare. Cu ce costuri, de ce cu o atâta vehemență și în ce condiții, rămâne să stabilească organele abilitate ale statului, care vor cerceta cazul. Pentru noi, cert este doar faptul că, în tot timpul în care orașul s-a împuțit de-a binelea, municipalitatea nu a făcut nicio negociere cu operatorul, nu i-a oferit nici un preț, nici un tarif și doar s-a întreținut o stare de tensiune majoră. Pentru a acutiza starea conflictuală, operatorul a fost acționat în judecată că nu respectă prevederile contractuale ale contractului de delegare a serviciului public de salubrizare, nr. 10/2006. Prin ordonanță președințială, operatorul a fost obligat de instanța de judecată să ridice gunoiul din oraș, ceea ce a și făcut la un moment dat, dar numai pentru câteva zile, de la 1 aprilie 2017 sistându-se din nou ridicarea gunoiului de pe domeniul public și de la populație. A urmat o plângere penală pentru nepunerea în aplicare a hotărârii instanței, dar FLORICOLA a acționat la rândul ei municipalitatea în instanță pentru că i-a reziliat contractele. Operatorul a mai motivat, printre altele, că nu poate ridica gunoiul la prețul vechi, nemajorat ca urmare a introducerii taxei de depozitare de 80 de lei/tonă, deoarece nicio instanță din lume nu îl poate obliga să lucreze în pierdere și să dea faliment, dar bazându-se și pe o prevedere a contractului e delegare a gestiunii, în care se spune că relația cu municipalitatea trebuie să se deruleze cu asigurarea eficienței economice a serviciului prestat. În acest fel, munții de gunoaie au început să crească înfiorător, în unele cartiere ajungându-se la mormane înalte de 4 – 5 metri. Mizeria devenise atât de mare, încât trebuia luată o decizie.

Demersuri ciudate pentru serviciul propriu de salubrizare

În condițiile de mai sus, pe data de 26 mai 2017, într-o ședință extraordinară a Consiliului Local Orșova s-a venit cu următorul proiect e HCL:

g1

Se poate vedea cu ușurință cum proiectul de HCL, nedatat, al cărui nume complet este „Proiect de hotărâre privind stabilirea tarifelor la activitățile specifice serviciului de salubrizare ce se vor aplica în activitatea de precolectarea, colectarea și transportul deșeurilor solide, cu excepția celor toxice, periculoase sau cu regim special, de la populație”, are ca bază de fundamentare tocmai HCL privind înființarea serviciului propriu, deci pe cale logică, darea în a Consiliului Local și stabilirea tarifelor se fac doar pentru acest serviciu propriu.

Mai mult, se face trimitere și la anunțul referitor la fișa de fundamentare pentru stabilirea tarifelor la activitățile specifice serviciului de salubrizare, anunț public care arăta cam așa:

g2

Se mai face trimitere, de asemenea, la două anexe ce conțin fișele de fundamentare a calculului tarifului cel nou ce va fi aplicat populației și despre care în ședință se spune că nu conține TVA. Atenție!!! Se repetă obsesiv faptul că tariful de 8,64 lei/persoană/lună nu conține TVA, doar că în nota de fundamentare, se trece TVA 0%. Practic este lipsit de logică să spui că ai fundamentat un preț cu TVA cu tot, dar la care TVA-ul este 0%, deci nu există! Fundamentarea calculelor este semnată și asumată de împuternicitul primarului Marius Stoica, Darius Loga, cel care va deveni viitorul director a Serviciilor Publice proprii ale municipalității. Pe de altă parte, așa cum se poate vedea în notele de fundamentare, acolo scrie că tarifele se aprobă cu utilaje închiriate, asta fiind încă o dovadă că HCL se pregătea, la fel ca și noul tarif, numai pentru uzul noului serviciu înființat, nu și pentru a fi pusă în brațe firmei FLORICOLA.

Mai avem, de asemenea și un raport la proiectul de HCL, întocmit de șeful Administrației Domeniului Public și Privat, Popa Ioan Petre, care analizează cu mult profesionalism situația și spune că se impune noul tarif în vederea funcționării serviciului propriu de salubrizare, nu a altui serviciu de salubrizare. Subtilitățile folosite imediat după aprobarea HCL sunt uluitoare, plecând de la logica acestor documente ce spun clar și precis că HCL, cu toate anexele ei și cu tariful nou aprobat prin notă e fundamentare era destinate exclusiv noului serviciu ce se dorea a fi înființat. Mai mult, în acea ședință extraordinară din data de 26 mai 2017 primarul Marius Stoica și viceprimarul Aurelian Trușcă, dar și secretarul Marian Boțilă au precizat de mai multe ori că vor aduce utilaje închiriate din Timișoara și se vor apuca de treabă în câteva zile. Ziua de 26 mai 2017, era una de vineri, iar promisiunea ridicării mormanelor de gunoi era făcută cu începere cel târziu din ziua de marți, 30 mai 2017.

Vom vedea cum, până marți, Executivul Primăriei s-a sucit și i-a trimis o adresă firmei FLORICOLA prin care i se spune franc faptul că are tarif nou aprobat și se poate apuca de treabă. Cel mai probabil s-a mizat pe faptul că Popescu Constantin, de la Floricola, nu va accepta acest tarif și nu va ridica gunoiul. În acest fel se putea folosi, la ANRSC, motivația că deși i s-a majorat tariful, Popescu de la Floricola nu vrea să ridice gunoiul nici de-al dracului. Popescu de la Floricola s-a apucat, însă, de treabă, ANRSC a comunicat Primăriei să își ia gândul de la licență și de aici a ieșit un tămbălău în toată regula. Cei care îl chemau pe Popescu să ridice gunoiul s-au sucit și l-au certat că de ce își permite să îl ridice, pentru că ei trebuie să facă acest lucru.

g3

g4

g5

Trebuie precizat faptul că, pentru a pune în mișcare tot acest mecanism sofisticat, nu este nevoie numai de o HCL, ci de multe alte documente cu care serviciul ce se dorește a fi înființat, trebuie licențiat de către ANRSC. Mai mult, în timpul ședinței de CL din data de 26 mai 2017 se minte cu nerușinare, spunându-se că dosarul de licențiere este complet și mai este nevoie de pus la dosar doar Hotărârea de Consiliu Local privind darea în a serviciului nou înființat către Consiliul Local și cea de stabilire a tarifului ce va fi aplicat populației și agenților economici.

Total fals, pentru că pe 30 mai 2017, Primăria Orșova înregistrează sub numărul 6737, o adresă a ANRSC în care se spune că cererea formulată de municipalitate privind retragerea licenței de exploatare firmei FLORICOLA SA este radiată din procedura de retragere a licențelor și că singurul operator autorizat este FLORICOLA SA. În aceste condiții, slabe speranțe ca serviciul propriu să poată funcționa legal.

Iată adresa, al cărui text nu mai are nevoie de nici un comentariu:

g6

Ce face municipalitatea?

Revenind la fundamentarea legală a proiectului de HCL, așa cum s-a văzut, ea se baza în totalitate pe aprobarea unui tarif destinat exclusiv serviciului propriu, fapt ce reiese atât din preambulul proiectului de HCL, din specificațiile notei de fundamentare, unde se precizează că s-a efectuat calcului tarifelor plecând de la idea închirierii de utilaje (FLORICOLA nu avea nevoie de utilaje închiriate), dar și din raportul efectuat impecabil de Popa Ioan Petre. Văzând așadar că nu poate ridica gunoiul cum a promis, până marți, 30 mai 2017, municipalitatea trimite o adresă către FLORICOLA că s-a majorat tariful, s-a votat în ședință de CL și să ia act de asta:

g7

Bomba suplimentară vine, însă, odată cu înaintarea Hotărârii Consiliului Local, nr. 58, privind stabilirea tarifelor specifice serviciului de salubrizare ce se vor aplica în activitatea de precolectarea, colectarea și transportul deșeurilor solide. HCL în cauză nu prea mai seamănă cu proiectul și totodată se poate observa că nu e semnată de președintele de ședință, ci de trei consilieri, procedură ce se uzitează doar în cazul în care președintele de ședință nu vrea să semneze (se poate înțelege aici din ce motive!).

HCL de mai jos spune cam totul:

g8

În câteva zile, orașul a fost făcut lună, operatorul s-a ocupat inclusiv de dezinfectarea zonelor împuțite, iar imaginile de la fața locului spun totul! Ce va face, însă, municipalitatea cu himera numită serviciu public propriu, cum vor putea lucra fără licență și mai ales, cu ce utilaje, în afara celor venite din Irlanda, nu se știe cum și dacă nu prin intermediul penticostalilor de la Biserica Tabor. Se mai pune și o altă întrebare fundamentală: De ce nu s-a făcut treaba asta de la început și de ce s-a ținut orașul împuțit 6 luni de zile, ca să se ajungă tot la majorarea tarifului și la operatorul FLORICOLA SA. Cine este vinovat pentru împuțirea cu premeditare a frumosului municipiu de la Dunăre, cel ce pe vremuri se numea „orașul trandafirilor”?

Și mai ales cine va plăti oalele sparte și daunele intentate de operator?

g9

 

 

Citit 2981 ori Ultima modificare Luni, 12 Iunie 2017 21:14
Etichetat cu
Mai multe din această categorie: « CINE VOR SĂ DEVINĂ PRIMARII ORȘOVEI
Romeo Crîșmaru

"A fi politician înseamnă să fii capabil să spui dinainte ce-o să se întâmple mâine, săptămana viitoare, luna viitoare, anul viitor. Iar apoi să poți explica de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat."

- citat de Winston CHURCHILL

Website romeocrismaru.blogspot.ro

Lasă un comentariu

Jurnal.Mehedinti

Jurnal Mehedinți este conceput ca un portal media ce își dorește să aducă în presa locală o dinamică nouă si un format atractiv.
 
    Tel: +40 728317685
Email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Foto

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…