ORȘOVENII, PRIZONIERII UNUI AFACERIST PENAL

Scandalul generat în jurul cererii de reziliere a contractului de prestare a serviciului de salubrizare a municipiului Orșova de către operatorul privat FLORICOLA SA, s-a finalizat pe 21 aprilie 2016 cu un vot negativ în Consiliul Local. 

În aceste condiții, operatorul rămâne cu serviciul, cu aceeași bani alocați de la bugetul local și nu mai poate ataca o eventuală reziliere pentru care orchestrase un scenariu numai bun de exploatat în favoarea lui. Capcana întinsă de FLORICOLA SA municipalității a fost intuită de o majoritate suficientă de consilieri, iar dorințele lui ascunse au rămas neîmplinite de Consiliul Local. Floricola reacționează printr-un comunicat de presă și dă vina pe campania electorală. În spatele acestei firme se află Constantin Popescu, celebrul afacerist trimis în arest preventiv în aprilie 2012 în dosarul Duicu – Ponea și aflat acum sub control judiciar. Pentru corecta informare a publicului, am preluat acest punct de vedere, pe care îl redăm la finalul articolului.

De mai bine de un deceniu și jumătate municipiul Orșova se depopulează în special prin plecarea tinerilor către alte meleaguri de pe glob, în căutarea unui salariu decent și a asigurării traiului, deoarece în municipiul lor natal nu se mai face nimic altceva decât se adapă cu bani de la buget un operator privat care a acaparat toate serviciile publice posibile.

Acești orșoveni, care astăzi îngroașă rândurile diasporei românești din Europa, plecați de acasă de nevoie, mânați de dezastrul care a cuprins orașul lor natal, precum o pânză de păianjen, trebuie să știe că acasă la ei, aleșii locali și municipalitatea în general sunt prizonierii unei firme care prestează servicii publice concesionate cu ani în urmă din motive destul de controversate.

În acest context vom încerca să lămurim câteva aspecte legate de o așa-zisă dorință a operatorului de a i se rezilia contractul pe cale amiabilă.

O capcană înfiorătoare întinsă Consiliului Local

Înainte de a explica de-a fir a păr tărășenia, trebuie să amintim celor care nu cunosc situația, faptul că serviciul de salubrizare a fost dat societății FLORICOLA SA, proprietatea omului de afaceri Constantin Popescu, în anul 2006, prin „contractul de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare a municipiului Orșova, prin concesiune”, nr. 10/2006. Primarul de la acea vreme, care semna contractul, e nimeni altul decât Constantin Negulescu.

Toată tevatura începe undeva prin luna martie 2016, când conducerea FLORICOLA, deranjată de „campania electorală prematură”, dar și de faptul că nu mai poate subzista cu puținii bani primiți de la municipalitate (vreo 400.000 de lei doar pentru salubrizare), trimite o adresă către Primăria municipiului Orșova și Consiliul Local Orșova în care cere rezilierea pe cale amiabilă a contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare prin concesionare, nr. 10/2006.

La scurt timp, așa cum era și firesc, Consiliul Local se întrunește în ședință și adoptă o hotărâre prin care primarul urbei, Ion Manea, este mandatat să negocieze condițiile rezilierii pe cale amiabilă a acestui contract. Primarul dă o dispoziție verbală viceprimarului, unui consilier și câtorva persoane din aparatul administrativ propriu al Primăriei pentru a merge să discute cu operatorul condițiile de reziliere pe cale amiabilă. Aceștia discută mai multe variante, printre care păstrarea contractului timp de 120 de zile după reziliere, până la desemnarea prin licitație a unui nou operator privat, păstrarea contractului pe un termen nespecificat, până când municipalitatea va găsi altă soluție de salubrizare și varianta suplimentării bugetului, pentru ca operatorul să se răzgândească și să presteze în continuare serviciile.

În urma discuțiilor cu aspect de negociere, viceprimarul Stan Stelică întocmește un raport, pe care îl semnează de unul singur, dar nu se redactează și întocmește niciun act semnat de cele două părți participante la negocieri, așa cum era normal să fie, devreme ce se cerea o reziliere PE CALE AMIABILĂ. Pe baza raportului se întocmesc două proiecte de hotărâre: unul privind aprobarea rezilierii, celălalt privind respingerea rezilierii și găsirea unor resurse pentru a bugeta suplimentar operatorul privat.

Capcana întinsă în acest fel este înfiorătoare, deoarece dacă s-ar fi votat rezilierea, operatorul ar fi atacat în instanță rezilierea, considerând-o unilaterală și ar fi cerut daune imense municipalității. De altfel, într-un punct de vedere publicat pe portalul news-mehedinti.ro, operatorul recunoaște că a mai încercat această strategie abilă în anul 2015.

În mod normal, spun specialiștii juriști, lucrurile ar fi trebuit să decurgă altfel: comisia desemnată de primar ar fi trebuit să poarte o negociere, nu o discuție, iar în urma negocierii ar fi trebuit să se încheie un proces verbal semnat de o parte de operatorul FLORICOLA SA, iar de altă parte de toți membrii comisiei desemnate de primar. Cum aceste lucruri nu s-au petrecut, o eventuală reziliere ar fi căzut în culpa consilierilor locali care ar fi votat-o și nu în culpa altcuiva, deoarece viceprimarul era acoperit de redactarea unui raport cu caracter informativ, de luat sau de neluat în considerare, iar primarul ar fi motivat că nu s-a ocupat de nimic, ci doar și-a exercitat autoritatea și a desemnat comisia pentru negociere.

Prima tentativă de aprobare a avut loc pe 13 aprilie 2016, când ședința de îndată convocată nu a mai avut loc din lipsă de cvorum, iar a doua tentativă s-a consumat în ședința ordinară a Consiliului Local din 21 aprilie 2016, când celor 13 consilieri prezenți li s-au supus la vot proiectele.

Consilierii s-au trezit la realitate

Majoritatea consilierilor prezenți la ședința ordinară a Consiliului Local din data de 21 aprilie 2016 au dat dovadă de luciditate și, după o intervenție promptă și pertinentă a consilierului Constantin Florea, au votat împotriva celor două proiecte de hotărâre ce constituiau sinistra capcană întinsă de operatorul privat. În aceste condiții, FLORICOLA SA rămâne cu serviciul de salubrizare, dar fără alocări bugetare suplimentare și fără daune cerute prin instanțe. Mai exact, pentru FLORICOLA este un eșec, iar pentru municipalitate este, din păcate, o probă a falimentului unei administrații devenite prizoniera unui operator extraordinar de abil și de versat.

FLORICOLA SA face precizări oficiale cu privire la povestea încercării de reziliere

La scurt timp după ședința ordinară de Consiliu Local din data de 21 aprilie 2016, conducerea FLORICOLA emite un punct de vedere oficial, publicat de portalul local news-mehedinti.ro, în care leagă toate opiniile post-eveniment de campania electorală pentru alegerile locale. Pentru corecta informare a publicului, am preluat acest punct de vedere, pe care îl redăm mai jos:

„SC Floricola SA, operatorul serviciilor de salubritate, apă, canalizare și spații verzi din Orșova, transmite un punct de vedere vis-a-vis de încercarea anumitor candidați la primăria municipiului de a denigra societatea. Urmare a unor materiale și interviuri televizate în ultima perioadă, în care anumiți candidați la primăria municipiului Orșova pentru alegerile din luna iunie a.c., în loc să își prezinte propriul program electoral, nu fac altceva decât să denigreze continuu operatorul serviciilor de salubritate, apă, canalizare și spații verzi din Orșova, SC Floricola SA, transmite un punct de vedere și un drept la replică în același timp, pe care vi-l supunem atenției: SC Floricola SA a depus, în cursul anului 2015, o notificare privind intenția de a rezilia contractul nr.10/2006 de concesiune a serviciului de salubrizare a municipiului. În urma discuțiilor purtate cu reprezentanții Primăriei, dar și ai Consiliului Local (discuții finalizate cu încheierea unui proces verbal semnat de toate persoanele care au participat) s-a decis continuarea prestării serviciului cu respectarea de ambele părți a clauzelor contractuale.

Contrar discuțiilor purtate, imediat Consiliul Local Orșova a adoptat totuși o hotărâre de reziliere a contractului, nelegală și desființată de instanța de judecată. Deoarece s-a continuat cu nerespectarea clauzelor contractuale, respectiv reducerea activităților de salubrizare desfăşurate (în favoarea cetățenilor municipiului), operatorul a decis să revină în anul 2016 cu o nouă solicitare de încetare a acestui contract, reziliere pe cale amiabilă, propunându-se și un termen, respectiv 01.05.2016. În urma acestei solicitări, Consiliul Local Orșova (acesta fiind parte a acestui contract și nu Primarul municipiului) a mandatat Primarul pentru a negocia cu operatorul termenii, condițiile și data încetării acestui contract. Întâlnirea care a avut loc între operator și comisia desemnată de către Primar putea avea loc oriunde, la oricare dintre cele două părți semnatare ale contractului.

De menționat că din comisia desemnată făceau parte și doi consilieri pe lângă ceilalți membrii ai administrației publice locale. Singurul lucru care a fost solicitat de către operator a fost acela de dimensionare corectă a volumului activităților desfășurate.

Întâlnirea comisiei desemnată de către Primar cu reprezentanții operatorului a avut ca efect atât înțelegerea faptului ca serviciul de salubrizare nu este ușor de prestat, cât si a faptului ca este necesara o creștere a activităților desfăşurate, atât ca volum cât și ca număr. Astfel, numărul de străzi pe care se desfăşoară activitatea de maturat a crescut de la 2-3 la cca 20, s-a stabilit si se desfășoară un program bisăptămânal de ridicare a deșeurilor menajere de pe domeniul public, se efectuează răzuitul rigolelor, se fac lucrări intense si de anvergura de întreținere a spatiilor verzi. Desfășurarea acestor lucrări a necesitat creșterea personalului cu cca 20 de persoane (angajate sau zilieri). Doar sa nu vrei sau sa fi legat la ochi sa nu observi aceste lucruri.

Raportul scris întocmit de către viceprimar cu propunerea privind încetarea contractului si care a stat la baza hotărârii de consiliu promovate a fost rezultatul acestei întâlniri. Consilierii Locali, deși din partide diferite, au înțeles gravitatea situației si cu majoritate de voturi nu au adoptat aceasta hotărâre.

SC Floricola SA nu a purtat niciodată o „bătălie pentru supremație” cu nimeni, cu atât mai puțin cu Consiliul Local al municipiului Orșova. Cele doua entități sunt de fapt cele doua părți semnatare ale unui contract comercial cu drepturi si obligații reciproce. Cererea de reziliere pe cale amiabila a contractului de salubrizare exprima dorința operatorului de a încheia „bătălia” zilnica pe care înțeleg sa o poarte anumite persoane publice. Operatorul a dorit pentru motive temeinice si justificate doar încetarea contractului si nimic mai mult. Din contra, s-a oferit sa prelungească durata de prestare a serviciului după rezilierea contractului (de la 90 de zile așa cum este prevăzut la 120 de zile) si sa pună la dispoziția Primăriei utilajele necesare in mod gratuit, daca se hotăra înființarea unui serviciu propriu in cadrul administrației locale.

Operatorul înțelege mult mai bine ce înseamnă atât desfășurarea unei proceduri de licitație (fiind vorba de un serviciu cu caracter continuu a cărui încredințare directa se poate face numai după parcurgerea tuturor etapelor de licitație), dar si înființarea unui serviciu propriu in cadrul unei instituții bugetare (si mai ales in cursul anului bugetar). Pentru obținerea acestor lucruri nu este suficient doar sa vrei, trebuie, ca in mod efectiv si mai ales cu respectarea legislației in vigoare, sa si poți.

Floricola nu a încercat nici o clipa forțarea rezilierii unilaterale a contractului, in timp ce Consiliul Local a făcut-o încercând sa se erijeze într-o instanța de judecata neținând cont de faptul ca un contract poate fi reziliat pe cale amiabila (prin semnarea unui act adițional de către ambele părți ale contractului) sau prin instanța de judecata (prin pronunțarea unei de sentințe de încetare). A spune ca prin cererea de reziliere pe cale amiabila se urmarea forțarea unei rezilieri unilaterale care ar fi adus municipalității un proces cu daune majore si implicit blocarea conturilor nu este altceva decât o mizerie si o intoxicare cu iz electoral.

Așa-zisa victorie a municipalității asupra operatorului nu reprezintă un „cântec de lebădă” a societății noastre. Practic nu a fost o victorie a nimănui ci doar perpetuarea unei atmosfere încărcate cu minciuni si mizerii gratuite. Rugam candidații la alegerile locale sa lase la o parte lupta absurda cu operatorul si sa-si prezinte propriile programe pentru dezvoltarea orașului. Operatorul nu candidează la nici o funcție publică, la nici o funcție la următoarele alegeri locale. El este si va rămâne parte a unui contract încheiat cu Consiliul Local al municipiului Orșova, indiferent de persoanele care fac parte din acesta”.

De asemenea, pentru că în comunicatul FLORICOLA SA se face referire la campanie electorală și la unul din candidații pentru funcția de primar al Orșovei, doamna Doinița Mariana Chircu, tot pentru o mai bună informare a cititorilor noștri redăm înregistrarea video a punctului de vedere al doamnei, referitor la ședința ordinară de Consiliu Local din data de 21 aprilie 2016 și la rezultatul votului asupra rezilierii contractului:

Citit 564 ori Ultima modificare Miercuri, 27 Iulie 2016 19:15
Etichetat cu
Romeo Crîșmaru

"A fi politician înseamnă să fii capabil să spui dinainte ce-o să se întâmple mâine, săptămana viitoare, luna viitoare, anul viitor. Iar apoi să poți explica de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat."

- citat de Winston CHURCHILL

Website romeocrismaru.blogspot.ro

Lasă un comentariu

Jurnal.Mehedinti

Jurnal Mehedinți este conceput ca un portal media ce își dorește să aducă în presa locală o dinamică nouă si un format atractiv.
 
    Tel: +40 728317685
Email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Foto

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…