A fost o activitate intensă în prima jumătate a lunii decembrie în Parlamentul European de la Strasbourg. Se negociază extrem de dur unul dintre cele mai sensibile acorduri ce ar putea schimba fundamental Europa. Acordul GREEN DEAL este de fapt un plan de luptă împotriva schimbărilor climatice. Unul dintre negociatori cu expertiză este europarlamentarul român Marian Jean Marinescu, care are soluții ce pot dezvolta transportul pe Dunăre. (declarații luate în PE de la Strasbourg, în materialul VIDEO, deasupra!). Vezi ce ]nseamn[ GREEN DEAL, la finalul articolului!

S-a discutat și s-a negociat intens în aceste zile în Parlamentul European de la Strasbourg! Este vorba de deja celebrul acord GREEN DEAL, un plan istoric de luptă împotriva schimbărilor climatice. Prin acest acord, Uniunea Europeană încearcă să transfere circa 75 la sută din transportul rutier de mărfuri în zonele navală și feroviară. Doar că un astfel de acord ar putea lovi dur în statele membre din Europa de Est, printre care și România. Nu există o pregătire suficientă pentru a primi acest șoc, iar, cel puțin în cazul României, putem vorbi de o nevoie prealabilă de dezvoltare a infrastructurilor de transfort fluvial și feroviar. Printre negociatorii implicați în proiectarea acestui acord verde se numără și europarlamentarul PPE Marian Jean Marinescu. Experimentatul europarlamentar a acordat un interviu chiar în biroul său din Parlamentul European de la Strasbourg.

„În momentul în care vrei să ridici de la 40 la 50 nivelul de reducere a emisiilor, până în anul 2030, trebuie să ai un studiu de impact care să spună exact ce ai de făcut. L-am întrebat de unde bani pentru acest acord. Statele europene vor contribui mai mult la bugetul european sau vor fi preluați bani de la alte capitole bugetare, de obicei coeziune și agricultură? L-an întrebat pe domnul Timmermans, dar nu mi-a răspuns. L-am invitat la discuțiile grupului PPE din Comisia de Transporturi. Fondul GREEN DEAL este de 100 de miliarde de euro, dar nu e foarte clar cum se vor strânge acești bani. Ceea ce s-a spus până acum este doar o comunicare, urmează legi foarte clar stabilite”, a explicat Marian Jean Marinescu.

O aplicare haotică și slab fundamentată a acordului GREN DEAL ar putea lovi serios în Compania Energetică Oltenia și implicit în dezvoltarea economică durabilă a Regiunii Oltenia.

„Regiunea Oltenia nu se poate redresa economic, dacă nu va avea un ajutor substanțial, asta este evident! CE OLTENIA trebuie să existe în continuare, fără discuție, nu poți să lași alimentarea cu energia a țării fără o sursă de rezervă. Poți să ajungi la sută la sută surse regenerabile, iar aici luăm în calcul și energia obținută nuclear, dar ai nevoie de o soluție de rezervă. În GREEN DEAL și un plan de investiții. Este un fond de tranziție, dar și un plan de investiții pentru o Europă sustenabilă. Pentru realizarea acestor planuri, nevoia de investiții poate ajunge la 260 de miliarde de euro și se bazează foarte mult și pe bugetele statelor membre, dar și pe investiții private”, mai spune europarlamentarul Marian Jean Marinescu.

MARINESCU: „Statele membre să contribuie financiar în mod egal pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe Dunăre!”

Europarlamentarul român vorbește în declarația dată jurnalmehedinti.ro despre o situație delicată ce trebuie abordată cu multă seriozitate în anii următori. Este vorba de fluviul Dunărea și de o coordonare inteligentă a investițiilor pe Dunăre, pentru ca transportul fluvial să se dezvolte. De fapt, în Acordul GREEN DEAL se prevede un transfer etapizat al transportului rutier către cel fluvial și feroviar, ori asta înseamnă și elaborarea unei strategii clare a Dunării. Marinescu avansează ideea ca statele membre să contribuie financiar în mod egal pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pe Dunăre.

„În cadrul grupului PPE din Comisia TRAN, am introdus la rezoluția pe GREN DEAL o linie prin care cer o coordonare a investițiilor pe Dunăre. Dacă un stat riveran Dunării nu investește, se blochează totul. Am avut probleme cu Bulgaria, de asemenea Ungaria are un canal care ocolește Budapesta în care nu vrea să investească. Nu mai putem aștepta de la fiecare stat membru să facă ceva doar dacă vrea! Dacă vrem să contribuim la micșorarea emisiilor cu căile navale fluviale, trebuie să iasă de la Comisie o reglementare prin care statele memebre sunt obligate să pună banii la acest obiectiv. Și asta voi cere de acum înainte! Dacă rezolvăm acest lucru, ne putem gândi că se va rezolva transportul pe Dunăre. Se pot găsi soluții dar numai cu investiții”, a explicat Marinescu.

Europarlamentarii românii trebuie să fie atenți, însă, nu numai la efectele adverse ale GREEN DEAL, ci și la propunerile oarecum bizare de buget al Finlandei, țara care deține președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene.

Calendarul strict propus de Acordul Verde European se referă la renunțarea la pesticide, stoparea desfrișărilor și politica de împădurire, trecerea la carburanți nepoluanți, curățarea aerului și a solului. Pentru atingerea acestor ținte ambițioase Comisia Europeană ar avea nevoie de 100 de miliarde de euro, pe care nu știe încă de unde îi va lua.

DOCUMENTUL „Green Deal”, strategia cu impact major asupra economiei în toate statele membre

Comisia Europeană a prezentat miercuri, 11 decembrie 2019, documentul strategic ”The European Green Deal”, o comunicare ce stabilește cele mai ambițioase ținte anti-poluare din istorie. Documentul arată că executivul european vrea ca UE să devină până în 2050 neutră din punct de vedere al gazelor cu efect de seră. Comisia vrea ca până în 2050 creșterea economică să fie decuplată de utilizarea resurselor naturale.

Comunicarea Comisiei Europene este un document fără putere de lege, dar ea se adresează celorlalte instituții-cheie din UE și va pune o presiune majoră pe arhitectura de putere și pe dezvoltarea economică în întreaga Europă.

Green Deal este politica centrală a mandatului Ursulei von der Leyen și e făcută publică la doar 11 zile de la preluarea efectivă a mandatului. 

Principalele ținte din strategia Green Deal:

– Transformarea UE într-un bloc cu emisii nete zero de gaze de seră până în 2050;

– Sectorul Transporturi trebuie să-și reducă cu 90% emisiile de gaze până în 2050.

– Comisia Europeană va propune până în martie 2020 prima Lege Europeană a Climatului

– Până în vara anului 2020, Comisia Europeană va prezenta un plan de impact legat de reducerea cu 50% a emisiilor de gaze de seră până în 2030 în comparație cu 1990

– Comisia Europeană va propune schimbarea Directivei Energy Taxation cu focus pe problemele de mediu și va cere Parlamentului European și Consiliului UE să modifice legislația necesară cu majoritate calificată în loc de unanimitate

– taxarea importurilor de bunuri din țări non-UE care au ținte de mediu mai puțin ambițioase decât cele din UE (”carbon border adjustment mechanism”)

– diminuarea utilizării energiei bazate pe hidrocarburi (mai ales cărbune) și utilizarea energiei regenerabile, plus interconectarea și digitalizarea totale în piața energiei

– Comisia Europeană va încuraja proiecte de eficientizare a consumului domestic de energie

– În martie 2020, Comisia va adopta o Strategie Industrială a UE pentru a adresa provocările de mediu și ale digitalizării.

– Până în 2030, toate ambalajele din EU trebuie să fie refolosibile sau reciclabile

– statele membre trebuie să demareze ”un val de renovări” ale clădirilor publice sau private pentru a reduce cantitatea necesară de energie pentru încălzire

– Transportul multimodal va fi finanțat strategic

– subvențiile pentru transportul pe bază de combusitibil fosili (aviație, maritim) vor fi eliminate

– Comisia Europeană va propune noi standarde de mediu pentru automobile pentru a scădea poluarea orașelor

– Un plan strategic în agricultură va avea ca scop reducerea ”semnificativă” a utilizării pesticidelor, fertilizatorilor și antibioticelor în agricultură

– Comisia Europeană va prezenta până în martie 2020 o strategie privind biodiversitatea, care va conține propuneri pentru ”înverzirea” orașelor și va furniza statelor membre fonduri în această direcție

– Pădurile și sectorul forestier vor fi vizate de o nouă strategie a Comisiei Europene pentru a stopa tăierile care afectează echilibrele de mediu

– Comisia Europeană estimează că pentru atingerea țintelor de mediu până în 2030 e nevoie de 260 de miliarde de euro investiți anual. Comisia va prezenta un Plan de Investiții sustenabile pentru a veni în ajutorul nevoii de finanțare

– Bugetul UE: Comisia a propus o țintă de 25% din bugetul UE pentru protejarea mediului

– Riscurile climatice și de mediu vor fi integrate în sistemul financiar.

Citit 812 ori Ultima modificare Luni, 23 Decembrie 2019 02:29
Etichetat cu
Romeo Crîșmaru

"A fi politician înseamnă să fii capabil să spui dinainte ce-o să se întâmple mâine, săptămana viitoare, luna viitoare, anul viitor. Iar apoi să poți explica de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat."

- citat de Winston CHURCHILL

Website romeocrismaru.blogspot.ro

Lasă un comentariu

Jurnal.Mehedinti

Jurnal Mehedinți este conceput ca un portal media ce își dorește să aducă în presa locală o dinamică nouă si un format atractiv.
 
    Tel: +40 728317685
Email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Foto

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…