Cu un buget de peste 672 miliarde euro, Mecanismul de redresare și reziliență - principalul instrument al acestui program - este destinat tuturor statelor membre pentru a le sprijini în procesul de reformare și consolidare a economiilor naționale. Grupul PPE din Parlamentul European este cel mai puternic apărător al menținerii competitivității economiei europene și al păstrării și creării de noi locuri de muncă. Aceasta este perspectiva pe care PPE a urmărit să o imprime formării și aplicării Mecanismului de redresare și reziliență.
Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, România va direcționa cele 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi și 14,9 miliarde de euro sub formă de împrumuturi către măsuri care să acopere cei 6 piloni de investiții și reforme, stabiliți la nivel european: tranziția verde; transformarea digitală; creșterea inteligentă, sustenabilă și favorabilă incluziunii; coeziunea socială și teritorială; sănătate, reziliență economică, socială și instituțională; politici pentru noua generație.
Sectorul transporturilor a fost unul dintre cele mai afectate de pandemia Covid-19 și este în același timp sub o mare presiune în ce privește decarbonizarea și atingerea țintelor de mediu prevăzute în Pactul Ecologic. În PNRR-ul României, poate nu întâmplător, transporturile primesc cele mai multe fonduri - 7,6 miliarde de euro, urmate de educație cu 3,6 miliarde de euro și sănătate cu 2,45 miliarde de euro.
În documentul asumat de țara noastră, la capitolul transporturi sunt prevăzute reforme precum cea privind transportul sustenabil, decarbonizarea și siguranța rutieră sau cea care are în vedere managementul performant pentru un transport de calitate.
Principalele investiții prevăzute în program se împart în două mari categorii: modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare, cu o alocare de 3.480 milioane euro și dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, unde sunt alocate 3.095 milioane euro. Pentru calea ferată au fost stabilite 4 direcții de investiții: refacerea liniei de cale ferată; electrificarea; lucrări de structuri și sisteme de gestionare a traficului.
Infrastructura rutieră urmează să beneficieze de fonduri europene pentru proiectele situate pe rețeaua TEN-T; pentru lucrări de operaționalizare a sistemelor de trafic inteligent; pentru infrastructura de taxare și control sau dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în Municipiile București și Cluj-Napoca.
PPE este cel mai mare și mai vechi grup politic din Parlamentul European, având rădăcini care pornesc de la părinții fondatori ai Uniunii Europene. Grup politic de centru-dreapta, PPE este devotat creării unei Europe mai puternice, construită pe baza nevoilor cetățenilor săi.