UNIVERSUL ADOLESCENŢILOR 2.0 – ÎNTRE ONLINE ŞI OFFLINE

Școala de Valori și Departamentul de Sociologie din cadrul Facultății de Științe Politice, SNSPA, au realizat două cercetări sociologice în rândul elevilor de liceu (prima realizată la nivel național, cealaltă la nivelul orașului București) cu scopul de a identifica practicile de consum cultural, de învățare și socializare în contextul utilizării tot mai intense a noilor tehnologii digitale.

Școala de Valori a realizat un studiu cantitativ, la nivel național, pentru a oferi o imagine mai clară asupra relației pe care adolescenții o au cu mediu digital. Cercetarea a identificat modalităţile în care elevii preferă să studieze şi rolul pe care noile tehnologii îl au în procesul de învăţare. De asemenea, studiul a identificat și planurile de viitor pe care adolescenţii din mediul urban din România le au cu privire la parcursul lor educaţional şi viitorul lor pe piaţa muncii.

Departamentul de Sociologie din cadrul Facultății de Științe Politice, SNSPA, a realizat o cercetare cantitativă în 4 licee teoretice din București (Colegiul Național ”I.L. Caragiale”, Colegiul Național ”Ion Creangă”, Colegiul Național ”Spiru Haret” și Colegiul Național ”Mihai Viteazul”), utilizând ancheta pe bază de chestionar auto-administrat. Scopurile principale ale cercetării au vizat: identificarea practicilor de utilizare a principalelor instrumente digitale, identificarea autopercepției privind nivelul de competență în utilizarea tehnologiilor digitale, percepția asupra timpului între offline și online, identificarea practicilor de petrecere a timpului liber, nivelul de cultură politică în rândul elevilor de liceu și percepția asupra succesului educațional.

Rezultatele acestor cercetări pot oferi o perspectivă asupra măsurii în care instituţiile formale şi non-formale de învăţământ sunt adaptate pentru a putea veni în întâmpinarea nevoilor educaţionale şi comunicaţionale pe care elevii de liceu le au și pot contribui la sincronizarea pieţei forţei de muncă şi, implicit, a angajatorilor cu nevoile şi pregătirea elevilor de liceu, viitori agenţi pe această piaţă.

Folosirea internetului – între mediu de socializare și spațiu de învățare

Rezultatele studiului au arătat faptul că cel mai utilizat mijloc de comunicare în masă de către adolescenţii din România este internetul. Peste 83% dintre aceştia îl utilizează zilnic, în timp ce 14,3% utilizează internetul de mai multe ori pe saptămână. Doar 0,1% dintre respondenţi declară că nu au acces la internet, ceea ce înseamnă că rata de penetrare a internetului în rândul elevilor de liceu din România, care studiază în mediul urban, indiferent de zona din care provin aceştia, este de aproape 100%.

Surprizător, peste 90% dintre adolescenţi preferă comunicarea directă, faţă-în-faţă cu prietenii. Totuşi, cea mai mare parte a liceenilor din România utilizează reţele de socializare (îndeosebi Facebook), pentru a ţine legătura cu prietenii, a urmări diverse pagini şi a se menţine la curent cu evenimentele care au loc în proximitatea lor. Aceștia petrec peste 3 ore în mediul online utilizând reţelele de socializare şi vizionând filme, seriale sau documentare. Totuși, aproximativ jumătate dintre aceştia utilizează internetul pentru a consulta materiale folositoare în procesul educaţional. Resursa online folosită de către cei mai mulţi adolescenţi din România în scopul îndeplinirii sarcinilor şcolare este reprezentată de site-ul Wikipedia. Aceasta este urmată, la o distanţă semnificativă, de către site-urile specializate unde pot fi găsite referate şcolare, YouTube şi bibliotecile online.

Viitorul de la educație la profesie

Cea mai mare parte a adolescenţilor din România (87,3%) doresc să urmeze o facultate după absolvirea liceului. Analizând preferinţele acestora cu privire la domeniile în care intenţionează să îşi urmeze studiile superioare, se poate observa că pe primul loc în topul preferinţelor se plasează ştiinţele sociale, domeniu ce include facultăţi precum sociologia, dreptul sau comunicarea. Pe locurile următoare se regăsesc ştiintele inginereşti, ştiinţele medicale, ştiinţele economice şi studiile militare, de informaţii, ordine publică şi securitate naţională.

În ceea ce priveşte ţara în care îşi propun să-şi continue studiile, observăm că puţin mai mult de jumătate dintre elevii de liceu doresc să rămână în ţară, în timp ce 10,4% intenţionează să urmeze o facultate în străinătate. Un sfert dintre respondenţi sunt încă indecişi, fie cu privire la locul în care îşi vor continua studiile, fie în ceea ce priveşte continuarea studiilor.

Întrebaţi despre profesia pe care vor să o urmeze după absolvirea studiilor, aproximativ 40% din elevi ne-au mărturisit că s-au hotărât asupra unei profesii pe care o vor urma. În topul preferinţelor se află profesiile din domeniul medical, urmate de profesiile care pot fi încadrate în categoria de muncitori calificaţi (bucătari, ospătari, barmani, mecanici, electricieni, etc.), profesiile în serviciul public şi inginerie.

Rezultatele cercetării au fost prezentate în cadrul evenimentului “Universul adolescenţilor 2.0: între online şi offline”, care a avut loc la SNSPA în luna mai 2016. Evenimentul a fost organizat de Şcoala de Valori, în parteneriat cu Departamentul de Sociologie din cadrul Facultății de Științe Politice, SNSPA.

Cele două cercetări au fost realizate în perioada mai-iunie 2015, după cum urmează:

Un studiu efectuat de Școala de Valori, folosind ancheta pe bază de chestionar pe un eșantion de 1020 respondenți, reprezentativ statistic la nivel naţional pentru elevii de liceu din mediul urban, din clase de profil teoretic şi tehnologic.
Un studiu realizat de Departamentul de Sociologie, folosind ancheta pe bază de chestionar auto-administrat, pe un eșantion de 365 de elevi din cadrul a 4 licee teoretice din București: „I.L. Caragiale”, „Ion Creangă”, „Mihai Viteazul” și „Spiru Haret”.

Şcoala de Valori este o organizaţie non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovativă. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.  

Școala Națională de Studii Politice și Admnistrative (SNSPA) este o instituție publică de învățământ superior, de cercetare științifică și de pregătire academică și profesională, care include toate cele trei cicluri de învățământ: licență, masterat, doctorat. SNSPA formează și dezvoltă competențe profesionale în științe politice, sociologie, științe administrative, relații internaționale, diplomație, studii europene, științe ale comunicării, psihologie, management și resurse umane.

Sursa: www.snspa.ro; Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Citit 1772 ori Ultima modificare Sâmbătă, 02 Iulie 2016 21:22
Etichetat cu
Romeo Crîșmaru

"A fi politician înseamnă să fii capabil să spui dinainte ce-o să se întâmple mâine, săptămana viitoare, luna viitoare, anul viitor. Iar apoi să poți explica de ce nimic din toate astea nu s-a întâmplat."

- citat de Winston CHURCHILL

Website romeocrismaru.blogspot.ro

Lasă un comentariu

Jurnal.Mehedinti

Jurnal Mehedinți este conceput ca un portal media ce își dorește să aducă în presa locală o dinamică nouă si un format atractiv.
 
    Tel: +40 728317685
Email: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Foto

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…