Este o toamnă destul de sumbră pentru firma care a stăpânit timp de 10 ani două dintre cele mai importante servicii publice din municipiul Orșova: salubrizarea și serviciul de apă-canal. Cele două adevărate pușculițe intraseră în concesiunea FLORICOLA SA în anul 2006, pe vremea primarului Constantin Negulescu, iar de atunci, unii dintre consilierii care au votat rezilierea acestor contracte spun că un calcul sumar ar scoate la iveală un profit de peste 10 milioane de euro scos din exploatarea acestor două adevărate mine de aur.
„Regele gunoaielor” din Orșova, acționar al FLORICOLA SA, Constantin Popescu, a început să aibă coșmaruri pe această temă a rezilierii, încă de la începutul lunii iunie 2016, când un control al comisarilor de la Garda Națională de Mediu a scos la iveală grave deficiențe în exploatarea serviciilor și grave prejudicii aduse mediului, prin depozitarea de deșeuri într-un depozit neconform, închis din anul 2009, dar și prin modul rudimentar de colectare, depozitare și transfer al deșeurilor din Orșova. Pentru toate eficiențele constatate la acea vreme FLORICOLA A fost amendată cu 150.000 de lei și s-a propus suspendarea autorizației de mediu.
De-a lungul anilor, cele două servicii publice deținute în concesiune de FLORICOLA SA au primit, în mod constant, de la bugetul local, sume uriașe. Chiar și în această legislatură, singurele proiecte de hotărâre inițiate de către primarul PSD, Marius Stoica, au avut ca unice puncte pe ordinea de zi alocarea de fonduri operatorului privat. Chiar și fondul de rezervă al municipalității a fost golit complet, în luna iulie 2016, pentru a se direcționa fonduri către salubritate și apă canal. În ceea ce privește serviciul de apă canal, Consiliul Local, la cererea FLORICOLA, a majorat, în legislatura trecută, consumul la paușal la colosalul cuantum de 10,8 mc/persoană/lună, ceea ce conduce, în cazul unei familii de 4 persoane, la un consum obligatoriu de plătit către operator de aproape 50 de mc de apă/lună.
Apa scump plătită de la Orșova ar avea, potrivit plângerilor repetate depuse de cetățeni, o calitate îndoielnică, iar canalizarea este deversată direct în Dunăre, fără a fi trecută prin nicio stație de epurare a apelor uzate. În schimb, din anul 2006 și până astăzi, în niciuna dintre legislaturi, nimeni nu a îndrăznit să facă vreun control, să ia vreo măsură sau să tragă la răspundere operatorul privat despre modul în care exploatează serviciile date în concesiune de Consiliul Local, expresia democratică a votului orșovenilor.
Citește și despre REZILIEREA CONTRACTULUI DE SALUBRIZARE
La sfârșitul lunii august 2016, însă, 8 consilieri municipali, care formează în acest moment majoritatea în Consiliul Local Orșova, 5 de la PNL și 3 de la PND, au pus piciorul în prag și au votat formarea unei comisii de verificare și control a activității operatorului privat. Comisia a efectuat o anchetă pe teren și a verificat toate documentele referitoare la operator, iar rezultatele anchetei au fost consemnate în două rapoarte, din care rezultă o situație înfiorătoare. Pe baza acestor rapoarte, la data de 1 septembrie 2016 consilierii PNL și PND au votat rezilierea contractului de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare, iar pe data de 15 septembrie 2016, au votat rezilierea celui de-al doilea serviciu public, cel de apă și canalizare. De la ambele ședințe istorice, consilierii PSD și ALDE, dar și primarul și viceprimarul, au dat bir cu fugiții. Termenele date pentru predarea efectivă a celor două servicii publice sunt 5 octombrie 2016 – pentru salubrizare și 1 ianuarie 2017 – pentru apă-canal.
Cei 8 consilieri municipali care au scris istorie la Orșova și au avut curajul să rupă pisica în două și să rezilieze două contracte păguboase pentru municipalitate și în special pentru orșoveni sunt Doinița Mariana Chircu (PNL), Mircea Mihai Brîncoveanu (PNL), Elena Camelia Ianculovici (PNL), Vasile Nelu Nichescu (PNL), Oprea Aurelia Daniela (PNL), Cican Adrian (PND), Laurențiu Ioan Drăghicescu (PND) și Viorica Sănătescu (PND). Ambele contracte au fost reziliate cu acea prevedere contractuală care stipulează că rezilierea s-a făcut din culpa operatorului, care are toate șansele să plătească daune Consiliului Local.
Vă prezentăm, mai jos, în fotocopie, RAPORTUL de control al comisiei speciale de analiză și verificare a derulării contractului de delegare a gestiunii serviciului public de apă și canalizare din Municipiul Orșova, raport în baza căruia s-a propus rezilierea contractului de concesiune: